tisdag 7 juni 2011

I harmoni med alltet

Att kunna leva i harmoni med sig själv och andra vore väl helt underbart? Känner att jag under lång tid nu har valt att inte utsätta mig så mycket för andras påverkan och hållit mig lite för mig själv och på så sätt kunnat bli starkare i den jag själv är. Min känslighet för allt och alla ökar varje dag och ändå så känner jag mig inte lika sårbar som jag tidigare gjort. Jag tror att när ens hjärtas kärlek växer sig starkare och starkare och ens högre medvetande är uppvaknat så får man också möjligheten att kunna visa sin känslighet och även sårbarhet då man vet att man har kraft att visa detta utan att gå under av känslan. För hur ska man kunna hjälpa utsatta om ens eget hjärta håller på att brista hela tiden? Känner fortfarande att jag undviker att läsa om alla tragedier som hela tiden inträffar för att skona mig själv men jag vet också att jag av hela mitt hjärta på något sätt vill bidra till att hjälpa utsatta till att hjälpa sig själva.

Under de senaste veckorna har jag varit ute och dansar salsa och på andra sätt träffat mera människor än vad jag gjort under det år som gått. Har valt att tacka ja till en del möten och jag har nog också trott att det har varit positva energier som format dessa möten. Men nu under de senaste dagarna har några saker inträffat som får mig att fundera över min förmåga att avläsa andra människor och varför de eller händelserna kommer in i mitt liv? Inser också att jag mår så bra numera och genom detta kan jag så mycket lättare hantera de situationer som uppstår och jag behöver inte reagera så mycket på det som händer. Det som händer är ju inte personligt riktat mot mig utan beror mera på de andra personernas välbefinnande och hur de lever sina liv. Känner mera en stor ömhet, kärlek, förståelse och en önskan att kunna hjälpa dem att kunna ta sig ur sina destruktiva mönster då jag själv vet hur det känns att må dåligt och att också leva lite på gränsen till vad som är bra för en själv.

Råkade sen också själv göra en annan person väldigt upprörd helt utan medveten avsikt. Jag rättade snabbt till misstaget och jag förstår att jag skulle gjort annorlunda nu när jag vet konsekvenserna. Men det är också otroligt intressant och se hur andra människor hanterar sina känslor och besvikelser. Jag förstår denna persons känslor men ändå blir jag lite förbluffad när jag blir anklagad att ha gjort det jag gjorde skulle ha varit av ren elakhet? För mig att hämnas, eller att medvetet såra någon, skälla ut folk, det finns inte riktigt i min  världsbild. Däremot kan jag absolut bli väldigt arg och då är det bäst att ta skydd för när jag blir arg så blir jag oerhört arg men det ska till mycket innan det händer. I allafall när jag försökte förklara varför jag gjort det jag gjort så blev det bara värre och värre och jag lyckades verkligen inte nå fram till den andra personen. Men jag önskar verkligen att jag hade tänkt mig för och gjort lite annorlunda men jag själv tyckte verkligen att det var något positivt som jag gjort. Så oerhört dumt av mig att tro det. Men jag kan verkligen inte förstå hur den personen kan tro att jag av elakhet skulle vilja göra något och jag kan inte heller förstå hur hon kan tro att jag tycker illa om henne så att överhuvudtaget denna tanke skulle komma upp?

I allafall en intressant jämförelse hur jag själv reagerade på det som jag blev utsatt för kontra den utskällning och beskyllning av att vara elak för det jag själv hade gjort som jag ändå rättade till i samma minut. Jag försökte att mildra för de andra personerna som stökat till det för mig men i det andra fallet så fanns det inga som helst förmildrande omständigheter från den andra personen i fråga om mitt handlande. Jag har fullkomligen förstört den personens liv i just detta avseende. Jaa, en lärdom och jag kan inte annat göra än be om ursäkt, be om förlåtelse och hoppas att personen ifråga kommer över detta. Samt naturligtvis att inte göra om det igen!

Önskar verkligen mera balanserade, kärleksfulla och harmoniska relationer i mitt liv. Relatíoner och vänskaper där man orkar med sina vänners misstag och att man kan se andra för vad de är och inte för vad man tror de är baserade på sitt eget känslotillstånd. Tycker det är lite jobbigt med alla "jag" personer som har så höga krav på sin omgivning men själva anser de att de får reagera och göra vad de vill i sina känsloyttringar. Känner ofta att de anser att deras "norm" är vad andra människor har att rätta sig efter och så fungerar det ju inte riktigt här i livet då vi alla är så olika och hela tiden behöverha lite förståelse att vi alla är unika med egna referensramar och kan behöva ibland att anpassa oss lite efter de omgivningar, miljöer och människor vi träffar.

Känns alltid lite svårt att bli beskylld att vara elak eller ha gjort något elak när man själv överhuvudtaget inte befunnit sig i den känslan. Vet jag med mig att jag sagt elaka saker när jag befunnit mig i dett tillståndet då känns det också befogat om någon blir arg över detta och då är det helt ok. Ja liver är fullt av lärdomar frågan är väl vad jag ska lära mig genom de senaste tidernas händelser?

Vänskapen stor följer med kärlekslågan
med tiden kommer allt att visas
du kommer att se vad som ska ses
med nyckeln dörren har öppnats
och du redan gåvan har att skingra mörkret

Misstag gör vi alla det viktiga är hur vi
hanterar våra med- och motgångar
i livets olika skeenden du lärt dig mycket
och kärleken nu dig visar vägen
med sin fulla kraft du läker de du möter

Vi viskar läkande ord och smärtan flyktas
kärleken växer med ljusets kraft
till de som du möter ett själars möte
i djupet av dina ögons brunnar
de kärleken dricker och ljuset ser

I sommarens prakt du kommer att se
den skönhet som är och håller dig kär
med kärlekens kraft att förändra
allt som ändras din styrka att ge
är det som nu ska lysa upp din väg

I denna tid av överflöd ett kärleksljus
hoppar från låga till låga och sprids
den sanna kraftens kärlek i evighetens
tidevarv vi bringar fram den stora
lyckan till alla och envar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar