fredag 3 juni 2011

den blomstertid nu kommer

Känner hur jag i takt med sommaren fortsätter att vakna, växa och utvecklas. Visst är det häftigt med våra årstidsväxlingar när man själv känner hur man i takt med växligheten också kommer till liv som människa? Solens magiska strålar, värmen som omsluter oss och ljuset som är med oss nästan hela dygnet. Vilken fantastisk tid det är. Är tacksam över att jag har denna möjlighet att bara vara med i flödet och låta det som ska växa få ta den tid som det behöver och under tiden jag väntar så bara njuter jag och låter mig omslutas av livets gåvor. Ett möte igår får mig att ana ett för länge sedan glömt minne och kanske är det dags att jag kommer ihåg nu det som jag ska komma ihåg. Glömda skatter som väntar på att få komma fram i ljuset igen och bringa klarhet till det som varit dolt. Ett hjärta stort en kärlek kraftfull i skattens gömmor du är det sanna ljuset.


Den blomstertid nu kommer
med lust och fägring stor.
Nu nalkas ljuve sommar,
då gräs och örter gror.
Den blida sol uppvärmer
allt vad har varit dött;
då hon oss skrider närmer,
blir det på nyo fött.
 
De fagra blomsterängar
och åkrens ädla säd,
de grönskand' örtesängar
och alla gröna träd,
de skola oss påminna
Guds godhets rikedom:
att vi Guds nåd besinna,
som räcker året om.
 
Man hörer fåglar sjunga
med mångahanda ljud;
skall icke då vår tunga
lovsäga Herran Gud?
Min själ upphög Guds ära
med lov och glädjesång,
som fröjda vill och nära
oss med välgärning mång.
 
Du ädle Jesu Kriste!
vår glädjesol och skin,
bliv hos oss till vårt sista,
uppvärm vårt kalla sinn:
giv kärleks eld i hjärta,
förnya själ och and:
vänd bort alla sorg och smärta
med dine milda hand.

Du Sarons blomster sköna,
du lilja i grön dal.
Ack! värdes själen kröna
med dygder till stort tal:
din nåd låt henne fukta
som dagg utav Zion;
att hon må ljuvligt lukta
som ros i Libanon.
 
Välsigna årets gröda
och vattna du vårt land:
giv oss nödtorftig föda;
välsigna sjö och strand.
Din fotspår drype av fetma.
Bespisa med ditt ord,
och med dess ljuve sötma
oss uppå denna jord.

Den blomstertid nu kommer
text: I Kolmodin 1694,
J O Wallin 1819
musik: Svensk folkvisa 1693

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar