söndag 27 mars 2011

våga vara personlig

Igår skrev jag om citatet av Eyvind Johnson om att man "behöver våga vara personlig innan man kan erövra världen". Vad innebär det då att vara personlig och för vem/vilka är det viktigt? Känner hur viktigt det är att man känner sig själv, tillåter sig själv att vara som man är och acceptera alla sidor av den man  är, känner och det man gör, även om det är sidor som man själv skulle vilja förändra på. Men för att se sig själv och känna sig själv gäller det att se, bekräfta och acceptera den man är, känner och tycker.

I mitt "tidigare" liv men den karriär jag hade kände jag ofta rädsla över att andra skulle komma på vilken stor bluff jag var, vilket några säkert kan känna igen sig i. Jag har nog trott att min rädsla för att min kompetens inte ska räcka till har varit anledningen till att min stora "bluffrädsla" fanns men igår insåg jag att denna känsla för att bli påkommen som en stor bluff var mer att jag själv inte till 100% var med i denna yrkesroll. Jag visste ju också under denna tid att jag inte gjorde det jag egentligen ville göra men då jag inte heller visste vad jag istället skulle göra så fortsatte jag ju tills min själ sa ifrån......

Då tänkte jag att bluffrädslan berodde på min brist att se mina kompetenser, självkänsla och att jag förminskade mig själv men nu så anar jag att denna känsla av bluff mer var att bli påkommen av mig själv att inse vilket stort tomrum som fanns inom mig på grund av att jag inte tillät mig att vara den jag var/är. För mig genom att fortsätta på en resa som jag visste var fel men att totalt ignorera mina andra behov orsakade ett tomrum i mig själv som jag i min egen värld överförde till andra genom rädslan av att bli genomskådad som en bluff.

Inte så konstigt att man känner sig som en "bluff" när man inte tillåter "alla sidor av sig själv" att vara med  i livet och att istället för att se att ansvaret och svaret finns inom en själv så överför man det till sin omgivning och hur de/den uppfattar en.......

Våga vara personlig, tillåt dig själv att vara dig själv, acceptera den du är.......sen kan du börja förändra  ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar