tisdag 29 mars 2011

Våga vara den man är

Med modet att vara sig själv kommer kraften att förändra. Att inse sin egen storhet gör att man också får styrkan att förändra men också kraft att göra detta utan att köra över sin omgivning. Mår jag bra vill jag göra det som är bra för dig och då vill jag ju inte heller pådyvla dig något som du inte vill ha. Kärlek från hjärtat föder mera kärlek och kärleksfulla relationer.

Med modet att vara sig själv och att tillåta sig att vara den man är och känna det man känner kommer också ansvaret att förhålla sig till den man är och det man känner och hur, när och var man ska eller kan uttrycka den man är eller det man känner. Jag tror att många av oss så lätt sätter en etikett bra eller dåligt om känslor istället för att se känslor som en slags barometer på hur jag påverkas av olika saker. Är inställningen att en känsla är "fel" att känna då kan vi inte använda oss rätt av denna information och kanske sätts hela vårt känslosystem ur balans då och blir bara ett virrvarr av känslor som egentligen är helt irrelevanta då de inte längre är ihopkopplad till ursprunget av känsla.

När vi återkopplar till det urspungliga och låter känslorna signalera vad som händer runt om oss, då alla känslor finns där för att hjälpa oss, får vi så mycket lättare att ta beslut och ju mer vi förstår av oss själva desto bättre hjälp får vi av våra känslor.

Hur man sen agerar utifrån det man känner är otroligt viktigt och kanske helt avgörande för om känslan upplevs som rätt eller fel. Bara för att jag känner ilska behöver det ju inte innebära att jag urskiljningslöst skäller ut en medmänniska eller av rädsla inte vågar göra något som är viktigt för mig. På något sätt tror jag att ett meditativt sätt att förhålla sig till sina känslor kan vara bra; att känna, notera och släppa taget om känslan. När känslan lagt sig fundera över vad du reagerade på, vad ville dina känslor signalera till dig och vad kan du göra.

När jag tänker känslor nu så känner jag att kärlek för mig är både ett tillstånd och en känsla. Nåden att vara kärlek ger en ofantlig kraft och energi till livet och en varm och energigivande bas att utgå ifrån och är mera ett tillstånd då den bara finns eller är. Jag önskar att jag visste hur man skulle kunna förmedla denna kärlek till andra då jag tror att världen skulle vara så annorlunda om vi alla var fyllda av denna kraft.

Kärlek för mig är också en känsla som jag känner till andra och beroende på olika relationer så talar den till mig på olika sätt. Ibland är den mjuk och varm, ibland pulserande, sammansmältande, djupt förtrollande, hetsig, ivrig, svag, stark, öm, het, passionerad, magisk; jaa det finns hur många ord som helst som beskriver hur dessa känslor upplevs.

Kärleken är förtrollande och magiskt och kärlek bara är

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar