torsdag 19 maj 2011

Musikens helande kraft

I helgen var jag på en sångkurs och jag känner hur otroligt välgörande den var för min kropp, själ och ande. Har under lång tid tänkt att jag ska börja sjunga i någon kör eller på något annat sätt komma igång med sång bara för att det skulle vara så roligt. Jag har blivit påmind om detta varje gång jag fått en nyhetsbrev från Helena Soluna och hennes röstträningskurs Voice-in-Power. I förra veckan kom det ett nytt mejl om att det fanns 2 platser kvar till kursen som var i helgen och jag bara svarade att jag ville gå utan att tänka så mycket på vad det skulle bli. Skicka dock en liten fråga till kursledaren om man behövde vara med på scenträningen då jag kände att det inte var meningen för mig utan jag ville bara komma igång med att sjunga!

Så fel jag hade då det visade sig att även scenträningen var något som blev en stor upplevelsen för mig och fick mig att återkoppla till en del av mig som jag hade glömt bort. I allafall så hittade jag en dörr som jag i min ungdom stängt och när jag nu öppnade den så känns det som jag blivit hel igen. Jag insåg under denna kurs hur mycket musiken betydde för mig under min uppväxt, hur mycket jag älskade att spela och sjunga och även att uppträda. Inte så mycket för att synas utan mer för att kunna förmedla en känsla och genom musiken beröra andra människor. Med minnena som kom tillbaka kom jag också ihåg många jobbiga stunder i samband med musiken under denna tid och hur jobbigt detta hade varit och att det också fick mig att helt sluta med all musik.

Helena som kursledare var fantastisk, hon skapade en sådan otroligt varm, kärleksfull, trygg och tillåtande stämning i gruppen och det var helt ok att sjunga oavsett vad man kan. Dessutom med sin kunskap om sång och röstträning så fick hon hela gruppen att blomma ut och växa. Skulle kunna skriva hur mycket som helst om allt det positiva denna helg gav.

Känner hur all sång under denna helg fick min kropp att hitta sin ton igen och hur min egen klang genljuder i mig. Vibrerande kan jag förnimma hur den får min kropp att skälva och jag är hel igen. På något vis fick denna helg mig att också se att den man är också avspeglar sig i ens röst och att även andra ser den man är när man inte föreställer sig utan bara är.

Det finns säkert en massa saker kvar att plocka fram inom mig men jag kan känna att i och med denna helg så har jag kommit ännu närmare mitt sanna jag och jag känner mig så trygg i den jag är nu.


www.helenasoluna.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar