tisdag 16 juli 2013

Hur hamnade jag här

Försöker att känna in hur jag känner mig och inser att mitt liv under de senaste året har känts som om andra har satt mitt liv i spinn, ungefär tallrikar man sätter i snurr med en pinne och som måste petas på för att fortsätta snurra, annars faller de platt ner på marken....Nu har jag fallit platt ner på marken då ingen fortsätter att snurra på tallriken....och så kan man ju inte ha det....vill ju vara en tallrik som snurrar av egen kraft.. Eller jag vill nog hellre se mig som en planet, som moder jord, som snurrar runt sin egen axel ständigt på väg, runt solen men kanske samtidigt i ett ständigt rörligt universum, som hela tiden expanderar men som ändå ser ut att vara stilla.

Hur kan jag ta tillbaka min egen kraft som jag uppenbart har lämnat ifrån mig? Eller kanske är det så att allt som händer redan är regisserat av en högre plan och det gäller bara för mig att inse att planen är som den är och det enda jag kan ändra på är om jag vill se mig själv som en tallrik som fallit platt till marken eller som moder jord, som ständigt förändras men som ständigt är i rörelse och följer naturens grundlagar? Kanske finns det grundlagar som vi inte ännu känner till men som fortfarande finns osynliga runt omkring oss och som påverkar oss mera än vad vi vet och känner till?

Vad är det egentligen som säger att vi människor skulle fungera på något annat sätt än det som sker i naturen? Är det inte bara i vårt ego som vi fått för oss att vi kan ta kontrollen över det naturliga, när vi istället skulle ha valt att följa med i naturen, att hitta de glömda lagarna som gör att vi följer med i det som sker istället för att försöka göra om? Jag som moder jord drabbas ständigt av växlande väderlek, störtskurar som följs av strålande sol, vulkanutbrott, jordskred, jordbävningar, stormar, vindstilla, stiltje, bris. Jordens yta består till ca 71% av vatten, människans kropp, som nyfödd består den av ca 75% vatten för att som vuxen uppgå till ca 65% och de grundämnen och mineraler som finns i jorden finns också flertalet i våra kroppar.

De sjukdomar som drabbar våra kroppar är kanske ett resultat av de sjukdomar vi skapar i vår jord? När vi istället för att samarbeta med moder jord brutalt våldför oss på henne, vad kan det annat än leda till än sjukdomar och krig? Ett ömsint samarbete med vår moder och ett ömsint samarbete med oss själva kanske kan förändra de virus som mänskligheten spridit och som nu vi ser alla konsekvenser av.

Allt hänger ihop i ett ständigt kretslopp.

Nu stiger solen upp igen och jag fortsätter min bana som jag för ett tag inte såg i mörkret men som ändå finns och ständigt för mig vidare, oavsett vad som händer runt omkring mig. En ny dag är här och stolt och vacker jag börjar min dag med öppna ögon och ett hjärta rent och klart, fyllt med kärlek.




Kärlekslilja - Agapanthus hette tidigare Afrikas blå lilja - stolt och vacker
Afrikas blå lilja,  Agapanthus praecox
Av de grekiska orden agape, som betyder kärlek och anthos, som betyder blomma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar