söndag 3 april 2011

Drömmar drömmar drömmar

När jag frågar mig själv vad jag vill göra så ser jag mig själv ute på en massa olika fantastiska resor. Det finns så otroligt många ställen som jag vill åka till här i världen. Har alltid haft en dröm om att åka med jeep genom Afrika men inte hittat någon ännu med liknande drömmar att göra resan med. Har också sett några olika resebloggar och artiklar om personer som cyklat till Afrika och sedan hela vägen ned till Sydafrika. Wow, vilket äventyr och jag undrar om jag verkligen skulle våga mig på och orka med en sådan strapats? Har också sett att man kan åka med fraktskepp från exempelvis Antwerpen till Dakkar, tar ca 7 dagar och det låter också som ett bra sätt att närma sig en ny kontinent istället för med flyg där man bara dimper ner i en helt främmande värld.

Första gången jag reste till Asien var det med transibiriska järnvägen och jag gillade verkligen det lugna sättet att närma sig en ny och annorlunda kultur. Flyger man går det så snabbt och kontrasterna blir så oerhört stora. På det här fraktfartyget kan man också ta med egen bil så där kan jag kombinera Afrika och bil utan att behöva köra båda vägarna. Vill börja med att besöka Gambia och Senegal då jag har vänner från båda länderna. Har också eventuella planer på några projekt i dessa länder men jag behöver besöka dem först för att veta hur det känns att vara där och se om jag har förutsättningar för att ta itu med dessa projekt.

Egypten vill jag också till och jag hoppas på att kunna ta med mig barnen dit framöver. Har under flera år sedan jag läst Paulo Coelos Pilgrimsvandringen också velat vandra Santiago del Campostela och när jag fått upp min kondition ska jag bege mig dit. Det får mig att tänka på att jag också vill komma igång med min spanska igen. Förstår egentligen inte att jag pluggat nu när jag haft så mycket tid och har böcker hemma som bara väntar på att bli öppnade. Det leder mig vidare till min stora längtan till Cuba, så nära att resa två gånger men i sista stund så blev det andra planer. Tänker ibland att jag ska kombinera att plugga spanska, dansa salsa och en lite längre resa i Cuba.

Nu är jag nästan i USA och där är min dröm att hyra bil och sedan åka Route 66, från Chicago till Los Angeles. Från västkusten tar jag sedan flyget till Hawaii då jag sedan jag varit liten alltid drömt om att komma dit. Har fått för mig att det är något andligt där som jag vill komma åt. Sen tillbaka till Västkusten och sen över till Florida för att fortsätta till Mexico och pyramider och parasoll. Besöka de gamla ruinerna där Maya och toltekerna bodde därefter simmar jag med delfiner. Efter Mexico fortsätter jag med mera indianer och beger mig till Peru och vandrar och besöker Machu Picchu.

Sedan beger jag mig till Argentina där jag bor på någon ranch och tillbringar dagarna med att rida på Pampas och lever lite cowboy liv. Känner inte till så mycket om Argentina men stannar nog en längre tid och ser mig omkring. Sen blir det dans och samba i Brasilien. Rio de Janeiro, Copacabana, karnevaler, sockertoppen och Amazonas.

Känner mig ganska nöjd nu och kan tänka mig att bege mig hemöver igen nu och tar ett segelskepp över till Afrika och fortsätter därefter med fraktfartyget upp till Europa och möts några dagar senare av Stockholms skönhet innan tåget rullar in på Centralen.

"När du vill någonting verkar hela universum för att du ska kunna uppnå det."
"Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan för att misslyckas."

Ur "Alkemisten" Paulo Coelo citat från boken "Livet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar