onsdag 14 september 2011

Om att följa sin inre röst

Oj så rörigt det är mitt bland alla flyttkartonger. Blev förkyld så jag har tillbringat några dagar med att vila och har inte riktigt känt för att börja bära en massa kartonger. Hoppas snart på att vara frisk igen så att jag så fort som möjligt kan börja köra iväg sånt jag inte behöver. Funderar lite över vad som driver mig att göra denna förändring? Hur kommer det sig egentligen att jag längtar efter att inte ha ett eget boende? Anar att det är för att jag ska komma iväg härifrån och vet med mig att när jag ska göra förändringar behöver jag oftast avsluta det jag håller på med för att få plats med det nya som komma ska. Några gånger har det väl också hänt att något fantastiskt nytt har dykt upp som fått mig till att göra ett avslut så det är ju inte vid alla tillfällen som jag bara har avslutat utan att veta vad som komma ska.

Har verkligen under de senare åren tränat och tränat på att lyssna och följa mitt hjärta och låta saker och ting lite mera bli som de ska bli istället för att försöka planera och kontrollera allt i minsta detalj. Jungfru som jag är så älskar jag ju egentligen att planera i detalj och göra listor och pricka av men med åren så har det blivit mer och mer av att se till att det finns en stabil grund och sen att försöka hantera alla förändringar som kommer istället. För varje dag blir det lite mer manana känsla över mig och det är kanske därför min längtan till varmare breddgrader är så stor nu....haha.

Inser också att när man som jag är en person som egentligen har det kanske svårt att anpassa mig till ett inrutat liv kommer att ha väldigt svårt att återgå till ett sådant också efter all denna långa tid "vid sidan av". Känner att en stark drivkraft hos mig är att hitta ett nytt sätt att leva och försörja mig på då tanken på att komma tillbaka i "ekorrhjulet" eller "grottekvarnen" är helt otänkbar. Jag är så glad för alla som går till sina jobb och trivs och känner sig glada med vad de gör och att menar inte heller att arbete behöver betyda "ekorrhjul". Utan det jag avser är mera då man känner sig fastlås i en situation som man har svårt att ta sig ur.

Det är väl kanske därför också jag känner att det är bättre att ge sig iväg och se vad andra miljöer och omgivningar kan ge mig för inspiration istället för att fortsätta på samma sätt som tidigare. Är otroligt glad och tacksam över vad jag gjort men nu är det dags för att se något nytt ett tag. Det är så märkligt egentligen för att ibland kan jag ju känna mig lite bekväm och tänka att jag ska skaffa mig en lägenhet och kanske hitta ett roligt jobb också istället för att bara kasta mig ut i det okända, men den känsla av olust som sköljer över mig då går inte att bortse ifrån. Denna inre drivkraft att göra något nytt och annorlunda är så stark att jag helt enkelt inte kan göra annat än att följa den.

Numera låter jag oftast känslan få bestämma även om jag också tar reda på fakta och funderar över konsekvenser av mina beslut. Ibland kanske det beslut jag har fattat leder till ett annat beslut men känslan har ändå lett mig till att göra en förändring och att komma vidare, kanske på ett annat spår eller följa det som jag redan varit inne på. Ibland får man också låta tiden hjälpa till med att visa vart man är på väg.

Skillnaden mellan livskvalitet i hur mitt tidigare liv var och hur jag lever nu är enorm samtidigt som också "tiden" i sig själv har blivit mycket mer....¨på något vis känns det ibland som den är oändlig eller kanske går långsammare på något vis och hela jag har ett helt annat tempo än vad jag hade tidigare. Oftast. Finns ju fortfarande tillfällen då jag också stressar upp mig men de är inträffar inte så ofta längre.

Har fortfarande inte alla detaljer klara kring flytten. Vet fortfarande inte var mina katter ska vara medan vi reser, var ska jag göra med mina blommor, hur gör jag med bokföring och företag medan jag är borta, vem kollar posten...etc etc. Men jag fortsätter att planera för att resa och är det rätt kommer jag att veta i tid hur jag ska göra med allt. Jag börjar med det jag vet och kan göra nu och låter resten komma med tiden.

Hur har du det i ditt liv? Följer du ditt hjärta och känner att du försöker göra de val som det vill att du ska göra? Känner du dig stressad eller har du hittat en balans där du hinner med det du vill göra?

Om inte vilka förändringar behöver du göra för att leva det liv som är du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar