måndag 25 juli 2011

Låt kärleken ta plats

Har försökt att hålla ifrån mig den fruktansvärda tragedin som skett i Norge men när jag igår tittade på minnesgudtjänsten från Oslo flödade tårarna både från mina ögon och ur mitt hjärta. Det gripande talet som Jens Stoltenberg höll var så starkt och kraftfullt och samtidigt så kärleksfullt och äkta. Med tårarna och sorgen kan jag också känna en helande kraft som fyller mitt hjärta och ger mig kraft att dela med mig av min läkande energi till alla som nu behöver den. Vi som känner kärlek låt den bli än mera tydlig och synlig så att vi kan få mörkrets krafter att skingras.

Hur viktigt är det inte att låta öppenhet och medkänsla prägla vår samvaro med andra människor och låta vårt samhälle förbli ett tillåtande öppet samhälle där det finns plats för alla oavsett var man kommer ifrån, vilken religion eller sexuell läggning man har så länge det präglas av sunda och kärleksfulla intentioner där man lyfter sina medmänniskor istället för att förtrycka eller utestänga vissa grupper.

Vi behöver förändra den allmänna synen på vårt samhälle och inte låta makthunger eller en för utpräglad individualism ta över vår värld mera. I den politik som förs nu känner jag mer och mer hur man utestänger fler och fler människor och det är de utsatta som först hamnar utanför värdighetens samhälle när systemet fokuserar på ekonomisk tillväxt och att ge mera till de som redan har det bra.

Samtidigt i den tillgänglighet som nätet ger och i den anonymitet man kan gömma sig i sprids hat och hot som löpeld. Det behöver inte vara politiska frågor utan enbart ett fans missnöje med sitt fotbollslag eller andra personliga åsikter som på nätet präglas av ett förakt och en hotfull ton mot sina medmänniskor. Vad kan vi göra för alla dessa olyckliga människor som låter mörkret växa inom sig och samtidigt på alla sätt och vis låter det förmörka sin väg och de människor de kommer i kontakt med?


"Jens Stoltenberg avslutade talet med att citera en av ungdomarna som överlevde massakern.
– Ingen har sagt det finare än vad en AUF-tjej sa till CNN:

 "Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi kan visa tillsammans."


En liten flicka på ängen springer i solens ljus
med blommor i sitt hår och pärlor av skratt
fyller hennes värld som är ljus och fylld av kärlek
nu ej längre hon behöver lida av människans dåd.

De som henne sörjer i förtvivlan är i sorgens
stund de maktlösheten är för det dåd som henne
tog från deras famn och lämnade dem i avgrundens
djupa mörker av smärta stor.

Kom låt oss lindra sorgen stor då kärleksljus
ska tändas i var en som sörjer i denna stund
vi lågan tänder och ni finner kärlekens kraft
och ljusets styrka som ni får

Låt denna glöd få fylla dig i denna stund
av förtvivlan stor i sorgens djupa mörker ett ljus
vi är kom se oss nu kom ta min hand
och känn min kärlek stor

i detta tidevarv av kärlek stor vi alltet ger till er
Guds kärlek är och skingrar mörkret nu
låt oss fylla hjärtats mörker med vår ljusa kraft
och ni hjärtats gåva öppnar upp för alltets kärlekssång




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar