söndag 9 juni 2013

Ur Heliga Birgittas uppenbarelser

Hur bruden såg den allra ljuvaste Jungfru Maria, 
obeskrivligt skönt prydd med krona och andra prydnader, 
och hur den helige Johannes Döparen förklarar
 för bruden vad kronan och det andra betyder.
KAPITEL 31
Bruden såg himmelens drottning, Guds moder, som
hade en obeskrivligt skön och kostbar krona på huvudet, 
det underbart sköna håret utslaget över skuldrorna, 
en gyllene kjortel, skinande med en outsäglig glans, 
samt en blå kappa av azur eller klar himmelsfärg.
När nu bruden högeligen förundrade sig
över en så härlig syn och i denna sin förundran helt
och hållet stod hänryckt i en inre häpnad, visade sig
plötsligt för henne den helige Johannes Döparen, som
sade till henne: »Hör noga på vad detta betyder.
Kronan betyder, att hon är drottning och härskarinna
och änglarnas konungs moder; det utslagna håret,
att hon är ren och obefläckad jungfru; den himmelsfärgade
kappan, att alla timliga ting voro såsom döda för henne; 
den gyllene kjorteln, att hon var brinnande och glödande
av Gudskärlek, till det inre och det yttre.
Men i kronan satte hennes Son sju liljor,  och mellan
dessa liljor satte han sju ädelstenar. 

Den första liljan är hennes ödmjukhet, den andra
hennes gudsfruktan, den tredje hennes lydnad,
den fjärde hennes tålamod, den femte hennes
ståndaktighet, den sjätte hennes mildhet
(ty hon är mild och ger åt alla,som bedja henne),
den sjunde hennes barmhärtighet i trångmål
(ty i vilket trångmål människan än befinner sig, 
blir hon hulpen, om hon av hela sitt hjärta åkallar henne). 

Mellan dessa skinande liljor satte hennes Son
sju kostbara ädelstenar. Den första stenen är 
hennes makalösa dygdighet, ty det finns icke någon 
dygd i någon själ eller någon kropp, som icke hon
har i högre mått. Den andra stenen är hennes
fullkomliga renhet, ty denna himladrottning var så ren
från sitt första inträde i världen och ända till sin sista
dag, att aldrig någon syndafläck kunde påträffas hos
henne. Och ingen av djävlarna kunde hos henne finna
ens så mycken orenhet, som kunnat rymmas på en
nålsudd. Hon var i sanning den allra renaste. Ty för
ärans konung hövdes det endast att vila i det renaste
käril, utvalt framför alla änglar och människor och
renare än de. Den tredje stenen var hennes skönhet,
ty Gud lovas beständigt av sina helgon för sin
moders skönhets skull, och de heliga änglarna
och alla heliga själar uppfyllas av glädje
över hennes skönhet. 

Den fjärde kostbara stenen i kronan är samma
jungfrumoders vishet, ty hon är uppfylld av all 
gudomlig vishet med Gudi, och all vishet fullkomnas
och fullbordas genom henne. Den femte stenen
är hennes styrka, ty hon är så stark med Gudi, 
att hon förmår betvinga alla skapade ting. Den sjätte 
stenen är hennes klarhet, ty hon är så klar, att änglarna,
vilkas ögon äro klarare än ljuset, upplysas av henne, 
och djävlarna icke våga blicka in i hennes klarhet. 

Den sjunde stenen är all glädjes och all andlig sötmas
fullhet, som i så fullt mått finnes hos henne, att det
ej finnes någon glädje, som icke förökas av henne, 
och ingen förnöjelse, som icke bliver rikare och 
fullkomnas genom henne och av hennes saliga åsyn,
ty hon är uppfylld av nåd, och detta i högre mått
än alla helgon. Hon är nämligen det renhetens käril,
vari änglarnas bröd vilade och vari all ljuvhet och
fägring finnes. Dessa sju stenar satte hennes Son
mellan de sju liljorna, som voro i hennes krona.
Därför må du, hennes Sons brud, hedra och lova
henne av hela ditt hjärta, ty hon är i sanning 
värd allt lov och all heder.»

http://www.prophecyfilm.com/swedish/hb/band1bok1/b1_b1_kap31.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar