tisdag 5 december 2017

Kyliga dagar

Ännu en kylig dag -16,7 visade mätaren på vid 09:00 tiden. Lätta moln på himlen som i sydöst vid horisonten färgas i rosa av den lågt stående solen som ännu inte syns över horisonten. Dagarna är korta medan kvällarna är desto längre då det mörknar så tidigt.


Jag blev så lycklig i gårkväll när jag upptäckte att det var norrsken när jag var ute vid 22-tiden för att dra fram soptunnan till vägen. Ett grönt dansande sken i öster som och ett längre stråk över himlen i söder. Gick in och tog på mig varma kläder och tog sparken och sparkade upp emot skogen där gatlyktorna inte syns så tydligt. Den starka fullmånens sken reflekterades i den vita snön och lyste upp lägdorna mot skogen. Sparken gled över den frusna snön och norrskenet dansade bredvid mig över himmelens mörka grund och jag bara är så lycklig över naturens skönhet. Magiska nätter.

Tyvärr kunde jag inte fånga norrskenet med min kamera. Kanske hade bilderna blivit bättre med mobilen men den tog jag inte med mig ut. Min son gjorde mig sällskap tills det att vi hörde ljudet av en gren som gick av i den lilla björkdungen en bit upp mot skogen. Då vände vi om och vi skrattade när vi åkte tillbaka över att vi är så lättskrämda över naturens alla ljud.


Tidigare under dagen så "skördade" jag de sista tomaterna som legat uppe i alkoven där de har fått mognat sakta då det är rätt svalt och mörkt därinne. Tänk att man kan äta tomater från sommarens plantor i växthuset nästan ända fram till julen!

 Hann också med en lång sparktur och några bilder på solnedgången





Men åter till idag. Vi fick ju en spark av vår snälla granne häromdagen och det är så kul att vi kan åka ut på sparkturer tillsammans. Tror det är mest vi och några pensionärer som är ute med sparkarna. Det känns som att det är rätt bra träning för ben och rumpa också. Vi klädde på oss ordentligt och tog en sparktur ner till sjön. Riktigt kallt om kinderna idag men med halsduken uppdragen upp till näsan så gick det bra. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar