måndag 20 januari 2014

Uppvaknadet

Jag läste häromdagen en intervju med Amoda Maa Jeevan i Free, där hon betonar vikten av att man behöver ge upp sin agenda för att kunna leva i flödet och i friheten, även om det medför att livet genom detta blir turbulent. Att ge upp kontrollen och att leva i villkorslös kärlek är nog de största utmaningarna som jag haft under åren efter mitt "uppvaknande". När livet är svårt och utmaningarna är många har jag stundtals tappat min förmåga att vara i nuet och i kärleken och jag har istället vandrat i mörker med rädslor och smärta som tagit över. Varje gång som jag åter funnit friden i mitt inre har jag återigen kommit upp till ytan. På något vis har jag varit förvånad över att jag inte kunnat ta mig igenom denna tid med kärleken stark med en brinnande låga då jag tidigare var helt övertygad om att denna inre kärleksglöd alltid skulle finnas stark och klar. Men det fanns fortfarande gamla mönster och bindningar inom mig som behöver "brännas" bort och genom dessa svårigheter med min kärleksrelation samt de övriga utmaningarna börjar jag att bli lättare igen.

Amoda beskriver så fint det som jag själv känner och hon fortsätter vidare att man inte heller ska hålla fast vid uppvaknandet och göra det till sin nya identitet utan släpp taget och se vad som händer när allt är bortskalat eller som Amoda säger "släpp det och låt livet flöda, du vet inte vad slutresultatet blir när allt har brunnit upp". Hon menar också att egot är ett verktyg till vårt uppvaknande och genom att egot inte vill lida så driver det på vår process till att bli sökare och nå ett uppvaknande. Egot skyddar också vår fysiska form och vi behöver även vårt ego när vi har blivit upplysta. Egot är både ett redskap samt en katalysator för vårt uppvaknande. Vad som får betydelse är om vi identifierar oss med vårt ego eller inte.

När vi identifierar oss med egot styrs vi av våra behov och vi söker efter bekräftelse utanför oss själva och där vi hoppas finna kärlek, lycka, välstånd eller makt som kan fylla vårt tomrum inom oss. När vi istället vänder oss inåt och möter vår egen själ och förenas med kärleken blir vi istället ett med alltet, med Gud och hela världen och vi hittar friden och kärleken inom oss själva.


"Livet rör sig genom dig, som dig. Allt är Gud - det existerar ingenting som inte är det. När vi känner igen oss själva som kärlek blir vi fria. Då är vi i relation till alltet"
 Amoda Maa Jeevan

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=c1mb56ct&gInitPage=1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar