lördag 25 januari 2014

det finns bara en av mig....Eckhart Tolle

"Om jag inte kan leva med mig själv måste det finnas två av mig. Ett jag och ett själv. Och bara en av dem kan ju vara den verkliga.....Eckhart Tolle blev så förbluffad av sin insikt att den invanda tankeströmmen i huvudet upphörde. Samtidigt, berättar han, spred sig en underlig stillhet inombords. Den höll i sig fem månader i sträck. Ur den inre friden upplevde han ett nytt slags vakenhet – en intensiv närvaro på en nivå han aldrig varit med om.

Eckart Tolle övergav ”livet ­utanför”, som han kallade universitetsrollen. Under ett par års tid drev han planlöst omkring i London, periodvis utan hem, jobb och relationer i flera månader. Ändå kände han sig lycksalig, ­berättar han.

– Jag förstod inte vad som hänt. Jag var helt medveten, men det fanns inget avstånd mellan mig och mina tankar. Allt var ett. Jag blev varse en annan nivå av mänsklig medvetenhet.

Eckhart Tolle uppskattar att hans tankeverksamhet minskade med åtminstone 80 procent. Resultat: När den inre dialogen inte förde så mycket väsen längre fick den djupa friden inom honom mer plats. Det var här han drog sin slutsats:

– Först när vi slutar identifiera oss med våra intellektuella förmågor kan vi uppleva en annan medvetenhet. Där blir känslan av vem man är någonting betydligt djupare än tankarna. Det handlar om en större intelligens än den som mäts i IQ-tester."
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/livet-ar-nu_1132181.svd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar