Under de senaste dagarna har jag mest postat inlägg från artiklar som är tankeväckande. Känner att när jag börja att reflektera mer över vad det innebär att vara människa, hur vi är och vad vi gör blir jag bara mer och mer nyfiken på hur vi är och fungerar i denna värld.
"Aristoteles
"Aristoteles
Aristoteles
definierar vänskap som reciprok välvilja, ennoia, med tillägget att vännerna
måste vara medvetna om dessa attityder.För Aristoteles innebär ennoia, att vilja det goda för den andres skull. I Nicomachean Ethics skiljer Aristoteles mellan tre
grunder för vänskap:
i. njutning
ii. nytta
iii. dygd.
Vänskapsrelationer
av typ (i) och (ii) hålls samman på grund av att vännerna ser fördelar med
relationen till den andre. Aristoteles kallar dessa relationer ”ofullständiga”
(eng. inperfect) eftersom de:
(a) inte är riktade mot vännen som sådan utan bara
mod de fördelar denne ger
(b) är övergående eftersom det som är njutningsfyllt
eller nyttigt är övergående
(c) inte ”lever tillsammans” i särskilt hög
grad eftersom men inte vill träffa vännen om man inte njuter
frukterna av vänskapen.
I sin framställning lutar sig Aristoteles, i vanlig
ordning och i enlighet med den endoxiska metoden, mot vitt spridda
uppfattningar om vad vänskap är.
Denna indelning av vänskapsrelationer ses den tredje nivån som den mest värdefulla (och för Aristoteles den mest intressanta eftersom han
framför allt är intresserad av att visa på/etablera en nära relation mellan
vänskap och dygdigt leverne/dygdig aktivitet). Denna tredelning delas sedan upp
ytterligare på basis av huruvida vänskapen i fråga är jämlik eller ej.
När två individer med god
karaktär erkänner den andres dygd och utvecklar ennoia så kommer de att
vilja umgås med varandra och delta i aktiviteter som utvecklar och utövar
dygden. Om dessa individer är lika dygdiga är deras vänskap perfekt (och
ofullständigt om det existerar ett glapp med avseende på deras respektive
moraliska utveckling).
"Now these
reasons differ from each other in kind; so, therefore, do the corresponding
forms of love and friendship. There are therefore three kinds of friendship,
equal in number to the things that are lovable; for with respect to each there
is a mutual and recognized love, and those who love each other wish well to
each other in that respect in which they love one another. Now those who love
each other for their utility do not love each other for themselves but in
virtue of some good which they get from each other. So too with those who love
for the sake of pleasure; it is not for their character that men love
ready-witted people, but because they find them pleasant.
Therefore
those who love for the sake of utility love for the sake of what is good for
themselves, and those who love for the sake of pleasure do so for the sake of
what is pleasant to themselves, and not in so far as the other is the person
loved but in so far as he is useful or pleasant. And thus these friendships are
only incidental; for it is not as being the man he is that the loved person is
loved, but as providing some good or pleasure. Such friendships, then, are
easily dissolved, if the parties do not remain like themselves; for if the one
party is no longer pleasant or useful the other ceases to love him."
Nicomachean Ethics, Aristotle [350 BCE], tr. W. D. Ross [1925] Book VIII Chapter 3"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar